Terapi / Kognitiv adfærdsterapi

Kognitiv adfærdsterapi

Kognitiv adfærdsterapi er dokumenteret særdeles virkningsfuld ved behandling af angst og OCD og jeg er helt enig - terapiformen er helt fantastisk virkningsfuld.
 
Kognitiv adærdsterapi er et samarbejde mellem terapeut og klient og første skridt hos mig er altid, at du får så grundig information om angst og hvad angst er, at du bliver helt tryg ved, at angst blot er en tilstand knyttet til en følelse. 

Angst består af invaderende og automatiserede tanker samt af kropslige fornemmelser og tankemæssige tolkninger af disse. Når du har lært at håndtere dine tanker og er blevet helt tryg ved dine kropslige fornemmelser - så er du fri af angsten.
 
Kort fortalt handler terapien om viden om, forståelse for og herefter bevidst arbejde med hvordan vores tanker, følelser, kropslige fornemmelser og adfærd påvirker hinanden. De fire elementers ubevidste og automatiserede reaktionsmønster kan få én enkelt bekymrende tanke til at udvikle sig, accellerere i kroppen og blive til et angst- eller panikanfald. Det samme kan en kropslig fornemmelse - det kunne være hjertebanken, svimmelhed eller prikken og stikken i hænder eller fødder, som du konstant leder efter uden at ville det, og når du så mærker det, så har vi balladen ... så tænker du, at nu får du angst og så får du det. Det er helt normalt, når man har angst. 
Men du skal lære at forstå denne sammenhæng, for så har du fundet nøglen til at forvandle din angst til RO. Positive tanker udvikler sig nemlig og accellererer i krop og sind på samme måde. Så du skal lære at udnytte din indbyggede domino-effekt til at 
skabe RO for dig selv.  
 
Undervisning i teknikker til angsthåndtering og øvelse i dem ligger naturligvis altid før eksponering. 
Lene Brøndum Madsen | CVR: 32222544 | Hospitalsgade 4, 6000 Kolding  | info@leneikolding.dk